Inlines / Långfärdsrullskridskor
Inlines /Långfärdsrullskridskor
Kommunerna Lund, Malmö, Staffanstorp, Lomma har alla bra eller mycket bra cykelbanor som är lämpliga för inlinesåkning. Vi har helt enkelt mycket fina förutsättningar just i vår del av Skåne och även i landet till många olika turer. Från Malmö/Lund har vi ett trettiotal olika turer vi åkt! Är vi Sveriges och Skånes Skaterland?
Sommaraktiviteter, Skånes isseglarklubb:
http://www.skridsko.net/sik/sommaraktiviteter/inlines.htm
1 Lund Ö-Dalby-Sandby-Lund
2 Lund-Dalby-Kyrkheddinge-Staffanstorp-Lund
3 Lund-Kävlinge-L Harrie-Väggarp-Örtofta-Stångby-Lund
4 Lund-Lomma-Flädie-Bjärred-Lomma-Lund
5 Lund V-Vallkärra-Stångby kyrkby-Lackalänga-Lund. Cirka 25 km.
6 Lund-Lackalänga-Furulund-Kävlinge-Löddeköpinge-Bjärred-Lomma-Lund
7 Lomma-Alnarp-Arlöv-Spillepengen-Lomma-Alnarp
8 Lomma-Alnarp-Åkarp-Burlöv C-Arlöv-Alnarp
9 Lund-Hjärup-Uppåkra-Tottarp-Görslöv-Nordanå-Sunnanå-Tullstorp-S Sallerup-Ö Kattarp-10 Oxie-Käglinge-Arrie-V Ingelstad-Ö Grevie-Klörup-Haglösa-Gylle-Trelleborg
11 Lund-Flädie-Borgeby-Löddeköpinge-Sandskogen-Barsebäck-Häljarp-Landskrona-Glumslöv-Fortuna-Råå-Helsingborg
12 Landskrona C-Helsingborg-Sofiero-Laröd-fiskelägena längs kusten-Viken-Höganäs, buss tillbaka.
13 Från Lund buss till Harlösa, körning Harlösa-Revingshed-S Sandby-Lund
14 Malmö C-Ribersborg-Bunkeflostrand-Klagshamn-Gessie-Hököpinge-Vellinge-Höllviken-Skanör-Falsterbo, buss tillbaka
15 Malmö-Torup-Bara-Mölleberga-Staffanstorp-Lund
16 Malmö/Ribersborg, Limhamns småbåthamn, Limhamns kyrka, Hyllie, Ärtholmen, Stadion, Pildammsparken, Kronprinsen
17 Malmö Ö kyrkogård-Videdal-Virentofta-Torupsbanan till Bara, Bjärshög,L Mölleberga-S Sallerup-Sunnanå-Nordanå-Valdemarsro-Segevång. Cirka 30 km.
18 Malmö-Oxie-Arrie-Klörup, buss åter
19 Brantevik-Rörum på bra cykelväg resp landsväg en söndagssommarmorgon. Fin inlinesväg.
20 Omgivningarna kring Åhus, bl a ut på Äspet och ut på Ö Täppan
21 Lund till Dalby stenbrott och åter. Mycket uppför till stenbrotten men tillbaka är det lång utförslöpa.
22 30 km resp 20 km genom Malmös stadsdelar med start och mål i V Hamnen. Se färdrapporter på SIK´s hemsida.
Lund-Dalby-Sandby-Lund
Cykelvägen till Dalby längs bilvägen med slät fin yta. Cykelväg i ytterkanten mot Dalby hage. Fina cykelvägen förbi Skrylle och vidare ner mot S Sandby. Ganska brant nerför vilket krävde stor koncentration, nedbromsning av farten och resulterade i lätt darrande ben hos vissa av åkarna. Därefter Hardebergaspåret som sen 2005 är asfalterad. Där Lunds bebyggelse börjar tar ju asfalten slut men för dagen relativt ny oljig grus gjorde färden relativt lätt. In i bebyggelsen och som bekant är det relativt kuperat härifrån och ner till Gastelyckan.
Lund-Kävlinge-Bjärred-Lomma-Lund
Cykelvägen längs 108´an mot Kävlinge, Lackalänga, Furulund, Kävlinge västa (förbi Vikensbadet), mot Löddeköpinge, Borgeby, Lomma, Lund. AK 5 fram till Lackalänga, Hög-Löddeköpinge och Lomma - Lund.
Lund-Trelleborg
I en vid båge genom det bördiga lövfria landskapet från Lund åt sydväst till östra Malmö där vi svängde sydostvart till Trelleborg. Färden gick ömsom på finfina torra cykelbanor (AK 4-5) och ömsom på lågtrafikerad slät torr landsväg (AK 4). Endast korta partier hade grov asfalt (AK 2-3) som emellertid stimulerade blodomsättningen i fötter och ben. Från centrala Lund åkte vi genom S:t Larsparken mot Hjärup. In under E 22:an till Uppåkra där världens flyt gäller förbi Tottarps by ner till Görslöv. Vidare på mera normal asfaltyta till Nordanå förbi Sunnanå och Tullstorp till Södra Sallerups kyrka där vi rastade och hämtade upp två deltagare. Så vidare förbi Östra Kattarp till Oxie som vi trasslade oss igenom ner till 101:an vid Käglinge. På 101:an måste vi köra på en smal vägren ner till idylliska Arrie där finfin cykelbana (AK 4+) går via Västra Ingelstad till Östra Grevie. Ut på 101:an igen till Klörup. I nya stora rondellen svängde vi söderut på hyfsade 108:an ner till Haglösa där vi tog finfina lågtrafikerade landsvägen (AK 4+) till Gylle by och förbi Karlsnäs där nyasfalterad landsväg gäller tills Trelleborgs fina cykelbanor fram till busstorget. (By Lars R Carlstedt, SIK)
Lund-Helsingborg
Vi rullade på finfina cykelbanor (AK 4+) ut genom Lund västerut till norra Bjärred. Genom Flädie gäller dålig landsväg (AK 2+). Så norrut på bra landsväg genom Borgeby till Löddeköpinge. Vid gästgivaregården svängde vi västerut genom samhället. Efter överfarten av motorvägen direkt till höger genom Sandskogen på bra landsväg till Barsebäcks by där finfin cykelbana tar vid ner till Sjöbobaden. I en strandbrink tog vi långpaus i den värmande solen med Öresund glittrande framför oss. Den nyasfalterade kustvägen löper från Barsebäcks hamn slät som en smekning (AK 5) norrut ända till Häljarp. En bra cykelbana börjar här och slingrar sig i ensamt majestät till dagens tänkta mål Landskrona. Vi rullade fram till nya stationen och hade då gjort knappt 4,5 mil från starten i Lund. Efter lite felnavigering (kartan låg i ryggan) nådde vi sega backen upp till toppen vid Glumslöv med sin betagande utsikt över Öresund, Hven och Danmark. Här kom belöningen. Fem km lagom nedför till gamla fiskeidyllen Fortuna precis vid Öresundsstranden. Hesitera nu inte för grusvägen. Den är åkbar de 400 m som krävs fram till cykelbanan som löper utefter kusten till Råå samhälle och över Rååån in till Helsingborg (AK 4-5). (By Lars R Carlstedt, SIK)
Lund-Dalby-Staffanstorp-Lund
Från Tetra Pac i södra Lund på villagator genom Nilstorp in under E22:an till Gastelyckans finfina cykelbaor. Vid Linero tog vi cykelbanan sydostligt till Dalby (AK4). Väl i Dalby ut på de breda vägrenarna på högtrafikerade Väg 16 medvinds ca 6 km sydväst till Kyrkheddige (AK 3+) där den gamla lugna vägen tar vid för kräsna inlineåkare. Vid Skåneplantor i Staffanstorp svängde vi norrut på lokalvägen öster om industriområdet vilken snart övergår i en smal slingrande sällan utnyttjad landsväg (AK 4) genom jordbrukslandskapet. Avslutningsvis den sedvanliga cykelbanan (AK 4) in till Lund.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Lund-Kävlinge-Örtofta-Lund
Ut från NV Lund på fina cykelvägen längs 108´an mot Kävlinge, först Lackalänga, Furulund, i Kävlinge letade vi upp vägen ner mot ån där asfalterad cykelväg finns, cykelspåret på gamla banvallen till Örtofta genom golfbanan, i Lilla Harrie får man ta av cykelvägen (asfalten upphör en bit längre fram nämligen, där Eslövs kommungräns tar vid) glest trafikerad väg, ut på 104´an mot Örtofta ca 2 km varefter man kan åka genom Väggarp och förbi Örtofta kyrka och slottet därefter, därefter passeras Danisco Sugers stora sockerbruk, Skånes enda. Landsvägen till Lund har lite uppförsbackar fram till Stångby. Sen blev det lite lotsning genom div villaområden i NÖ Lund.
Lund-Harlösa
Start vid Harlösa pampiga stationshus som en gång i tiden var knutpunkt för fem järnvägslinjer. Sanna Martin från Radio Malmöhus hade anslutit för en kommande sändning i hennes serie "Livslust". Vi rullade iväg medvinds västerut på finfin asfalt (AK 4) via Revingehed och Pickos Trobergs Raksträcka till Södra Sandby. Där avvek sex snabbisar söderut till Dalby medan resten tog idylliska Hardebrgaspåret till östra Lund där snabbisarna anslöt. Sedan trixade vi oss genom Lunds östra delar ner till Lunds Södra PP där några drabbades av att åka och hämta bilarna i Harlösa.
(By Lars R Carlstedt, SIK)
Lund-Vallkärra-Stångby-Lackalänga-Lund
På finfina cykelvägar rullade vi norrut genom Kobjer och Gunnesbo till Norra Nöbbelövs kyrka. Efter en kort vätskepaus tog vi oss vidare på landsvägen till Vallkärra romanska 1100-talskyrka där slutstriden i slaget vid Lund stod 1676. Nu är vi ute på vischan och rullar vidare i ensamt majestät till Stångby kyrkby med sin 1100-talskyrka och sina fyrlängade gårdar med anor från 1600- och 1700-talet. Nu vänder vi västerut mot Lackalänga. På vår högra sida har vi Sveriges längsta pileallé. Vi tar den kalasartade cykelbanan som går skild från nya 108:an tillbaka till Lund. Efter 1½ timme, fyra kyrkor och nära 2½ mil är vi tillbaka vid startplatsen.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Landskrona-Höganäs
Parkerade bilen vid Landskrona nya station och åkte på fina cykelvägar norrut genom staden (AK 5). Gamla landsvägen har tack och lov en mycket bra separat cykelbana uppför branta Glumslövs backar (AK 5) annars vore backen en oövervinnerlig plåga. Full, farlig fart ner på andra sidan på cykelbanan som fortsätter fram till landsvägsavfarten ner till fiskeläget Fortuna. Förbi Karmerliterklostret innan jag nådde ner till vattnet på bra asfalt (AK 4). Här börjar en strandnära cykelbana som ringlar ensam långt från alla bilvägar fram till Råå (AK 4 - utom 300 m rullbar grusväg i början). Stopp för Råå-å-ålamacka på "Lasses Rökeri". Därefter genom idyllen Råå på asfalterade smågator och vidare på slitna cykelvägar in till Helsingborg (AK 3+). Glasstopp i Norra Hamnens fashionabla nya gatstensförsedda bostadsområde innan jag drog norrut till Sofiero. Nu åker man på ömsom slitna cykelbanor ömsom sliten vägbana (AK 3). Från Laröd blir det bättre. Väg 111 går öster om de gamla fiskelägena (Hittarp, Domsten, Grå Läge, Viken, Svanebäck, Lerberget) som alla är värda att rulla igenom strandnära och dessutom på bra asfalt (AK 4). Några enstaka gånger måste man upp till 111:an men då finns det alltid hyfsad separat cykelbana (AK 4-). Skönt dopp i Viken. Avslutade med lämplig svalkande dryck på Prinsens Hamn Kro i Höganäs innan jag tog den frekventa pendelbussen tillbaka till bilen i Landskorona.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Ribban, Limhamns småbåthamn, Limhamns kyrka, Hyllie, Ärtholmen, Stadion, Pildammsparken, Kronprinsen
Lomma-Flädie-Bjärred-Lomma
Norrut utefter Öresundskusten och på kringelkrokar genom jordbruksbygden förbi Kaniks tegelbruk genom Flädie Kyrkby till Borgeby (en km AK 1). Så upp till Löddeköpinge där vi vände söderut och drog förbi Löddesnäs till norra Bjärred och följde gatorna närmast vattnet ner till klassiska glass- och utflyktskiosken vid gamla stationen.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Kring Alnarp
Första halva åttan: Cykelvägen söderut längs Alnarpsparken mot Arlöv, Via Arlövs pågatågsstation mot Spillepengen, cykelvägen längs Lommabukten till Lomma, cykelvägen längs järnvägen tillbaka till Alnarp. Andra halvan av åttan: Genom Alnarp till Åkarp, över stora järnvägen, cykelväg längs järnvägen till OBS Burlöv, till Arlövs pågatågsstation, tillbaka till Alnarp
Malmö-Klörup
Denna tur kan varmt rekommenderas som medvindstur vid vind från nordväst (nordnordväst). Cykelvägen följer i stort gamla banvallen från Södervärn till Oxie. Som de flesta gamla banvallar är den lämplig för inlines åkning. Vägen uppför Oxiebacken är lite lång men i medvind är den inga problem. Från Oxie till Arrie finns ingen cykelväg, lite slingrande småvägar väljs för att undgå landsvägen. Cykelvägen Arrie till Östra Grevie är utmärkt, bra asfalt utsikt över slätten. För att undvika stora vägen åker vi småvägar söder om Ö. Grevie till Klörup där vi tar bussen tillbaka.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Malmö-Falsterbo
Färden gick genom ett öppet, i stort sett lövfritt landskap. Vattensamlingarna var frusna och grödorna frostiga. Från Malmö C rullade vi på cykelbanor (AK4+) förbi Kockumsområdet ut på härliga Ribban (AK5). Vidare på cykelbanor (AK4-5) genom Limhamn, Sibbarp under Öresundsbron till Bunkeflostrand. Härifrån gäller lugna landsvägen (AK4) utefter kusten genom Klagshamn till Gässie villastad. Så österut till Gässie kyrkby där cykelbanor (AK4) tog oss förbi Hököpinge och Vellinge till ett café i en gammal gård intill Vellinge Blommor. Efter en livgivande kaffe med tårtapaus rullade vi vidare på cykelbanan (AK5-) som slingrar sig ner till Höllviken. Här följer cykelbanan (AK5) stranden till Falsterbokanalen. Nu gällde breda vägrenen (AK3+) i den nedåtgående solen förbi Ljunghusen och Skanörs ljung. Vi drog nu norrut motvinds i den bitande kylan till Skanörs gamla tingshus och kyrka. Så vände vi söderut och gjorde även en sväng ut till Skanörs hamn och tillbaka ner till Falsterbo. Eftersom buss nr 100 skulle gå först efter 25 min svängde vi ner mot Falsterbo fyr och vände när gruset tog vid. Snirklade genom Falsterboidyllen till bussen som tog oss tillbaka till Malmö C. Lundaborna avslutade med Pågatåget.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Malmö österut
Rullade på härliga asfaltstråk från Östra Kyrkogården genom Videdal och Virentofta ut på gamla Torupsbanans finfina banvall (AK 4) till Bara. Där vände vi norrut på bilfattiga landsvägen till Bjärshögs kyrkby och Lilla Mölleberga på kalasasfalt (AK 5-). Så söderut mot Södra Sallerup med stopp för fika hos fiskeklubben "Spinnarna" vid Sallerupsdammarna. (Kaffet var gratis om man köpte en chokladbit). Sedan norrut genom Sunnanå till Nordanå på AK 4 där vi vände västerut genom Valdemarsro till Segevång på AK 4- och åter bilarna. 28 km i god men för alla njutbar fart i ett bedövande vackert och ensligt landskap så nära Malmö.(By Lars R Carlstedt, SIK)
Malmö-Torup-Bara-Mölleberga-Staffanstorp-Lund
Den gamla järnvägslinjen från Malmö till Torups ståtliga fyrlängade 1500-tals borg i Bokskogen med stort B. Vid Bara svängde vi norrut på småvägarna genom Mölleberga till Staffanstorp. Där kopplar man på järnvägen som en gång gick från Trelleborg via Svedala och Staffanstorp till Lund. Från Lund till Malmö finns järnvägen med Pågatågen kvar. Länge Leve Järnvägen som ger oss medvindskör.(By Lars R Carlstedt, SIK)
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Tillbaka till startsidan